ADL versus the local - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sofrica - WaarBenJij.nu ADL versus the local - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sofrica - WaarBenJij.nu

ADL versus the local

Door: soph

13 September 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben over de helft van mijn verblijf in Zuid Afrika. Met de hier-meest-voorkomende VW-city golf 1.6, die we in het begin reeds gekocht hebben, "Chico" zoals ze 'm hier noemen, voel ik me al aardig dicht bij de "local". Surfboards op het dak als we gaan surfen, cassettebandjes verspreid in het Dashboard-compartiment, sinaasappels voor de aftersurfappetite en in de weekends bij een van de straatverkopers een Cape Times news-paper kopend, terwijl we wachten voor de Robots (read:stoplicht in Afrikaans) om door te cruisen naar een van de gezellige cafeetjes in Cape town voor een continental breakfast met krantje om de opgelopen Babbelas* (kater in Afrikaans) te verzachten... Ik ga nog niet met blote voeten over de campus naar de Faculteit, maar we rijden onbewust en ongewild wel elke petieterige meter die we moeten afleggen met de auto. (like the locals)
Ik mis mijn fiets toch wel een beetje, ookal kunnen alle studenten gratis gebruik maken van de sportfaciliteiten in the gym (hometrainers).
Daartegenover staat het heerlijke GOEDkope eten op de Braai (BBQ) die elke woensdag op de campus gegeven wordt. Het vlees, de groenten en het fruit... 10-times beter dan ik het ken... zijn moeilijk te weerstaan. (verwijzing naar gym en surfen!!)
Verder proberen we de tafelberg te beklimmen, dus niet met de kabelbaan op en neer, hetgeen de locals ons voortdurend aanraden, maar een dag-hike omhoog en omlaag (are you guys crazy? Why walk?) voor een spectaculair uitzicht over Kaapstad... Net als de meeste locals; nog niet gezien...
Dit was een kijkje in mijn Algemeen Dagelijks Leven; "pretty well adjusted", is mijn conclusie!

* Babbelas: is die somtotaal van die onaangename simptome wat volg na die oorvloedige inname van alkoholiese dranke. Die mees algemene kenmerk van 'n babbelas is 'n geweldige dors, lusteloosheid, naarheid, sensitiwiteit ten opsigte van sonlig en klank en 'n hoofpyn. Hipoglisemie, dehidrasie en 'n vitamiene B12 tekort word gereken om oorsake van die simptome van 'n babbelas te wees. Die tydsduur waarteen die simptome van 'n babbelas hul opwagting maak na alkohol-inname is veranderlik en die duur daarvan is gewoonlik 'n relatief kort tydperk (12 tot 36 ure[1]), en soms selfs langer (48 tot 72 uur na die inname van die laaste alkoholiese drank[2]).

• 13 September 2007 - 21:43

Marieke (Nijland):

Sophia!
    Heb nog niet vaak op je site gekeken, want was beetje druk de laatste tijd, maar I'm impressed! Supermooie foto's en goede verhalen! Hee, geniet ervan!
    Liefs Marieke

• 14 September 2007 - 07:20

Marisol:

Jeetje Soof klinkt als een zeer geslaagde vakantie!!!! Hopelijk wil je nog terugkomen in november!!! Geniet ze ..liefs

• 14 September 2007 - 11:38

Jochem VG:

Heey Soof,

dammit, ben echt jaloers, nu ik je foto´s zie wil ik ook weer!

Have a good one,

liefs

Jochem

• 15 September 2007 - 11:59

Josje:

Lieve Soph, klinkt super !!! krijg wel weer heimwee naar surfen, braaien en safari's, Pretoria lijkt zo lang geleden!!!
    Geniet van alles...
    Oja, fiets elke dag langs chique nieuw restaurant aan de A-veense weg, naam: Sophia! Grappig..
    Mis je, kus josje

• 16 September 2007 - 12:32

James:

relaxed soph!!Geniet ervan!Leuk je laatst gesproken te hebben, moeten we vaker doen!xxx

• 16 September 2007 - 12:41

Mama:

Wat leuk om je zo zien te genieten met" Cappucino in moonlandscape wilderness" en te vernemen hoe jij je het leven in Z.A. hebt eigen gemaakt.
    Ik hoop dat je je draai weer kan vinden in ons klein landje. Gelukkig is er hier de FIETS en het lopen door de stad en allerlei ander bijzondere dingetjes...! Geniet ervan Phietje want de tijd gaat steeds sneller.
    Kusjes

• 16 September 2007 - 12:56

Papa & Mama:

Lieve Sophietje,
    Leuk bericht van je. Je zult nu wel een aardig mondje Afrikaans spreken. Heb je de beschrijving van "babbelas" uit en Afrikaanse "Codex Medicus" of uit een gewone encyclopedie? Het zou in ieder geval leuk zijn als je zo'n Afrikaans boek op de kop zou kunnen tikken voor de thuisblijvers en om je Afrikaans bij te houden. Je bent nu over de helft. Wij verheugen ons zeer op je terugkomst, misschien wel meer dan jij, maar er is nog leven na Zuid Afrika.
    Soentjies papa

• 02 Oktober 2007 - 20:48

Indra:

Babbelas!!! Dat maakt de wekelijks onherroepelijke kwaal ineens een stuk dragelijker!
    Nou ja, zolang het middel nog steeds beter is dan de kwaal mogen we niet klagen!!
    Geniet dus vooral van de komende braaibabbelassen! (klinkt toch heerlijk!!)

XX